Jane Austen - Rozważna i romantyczna

Jane Austen - Rozważna i romantyczna


INFORMACJE OGÓLNE

Autor: Jane Austen

Tytuł: Rozważna i romantyczna

Liczba stron: 350

Wydawnictwo: Świat Książki

Kategoria: Klasyk

Tłumaczenie: Anna Przedpełska-Trzeciakowska

ISBN: 978-83-813-9739-1

OPIS

Pani Dashwood oraz jej trzy córki - Marianna, Eleonora i Małgorzata, po śmierci męża, zmuszona jest poszukać nowego miejsca zamieszkania. Wraz ze znalezieniem nowego domu, życie dwóch córek pani Dashwood zaczyna nabierać tempa, a to za sprawą nowych przyjaciół rodziny, którzy często odwiedzają panie w ich nowym gniazdku. 

Nowe znajomości, przyjaźnie, miłości, rozterki, zawody i akcja mająca miejsce na początku XIX wieku wprowadzą Cię w całkiem inny, nieznany Ci świat, który albo Ci się spodoba, albo będziesz chciał z niego wyjść jak najszybciej! 

MOJE WRAŻENIA


Cała historia zaczyna się dosyć ponuro. Mąż pani Dashwood umiera i tak na prawdę nie pozostawia po sobie nic, co mogłaby odziedziczyć jego żona oraz córki. Panie są zmuszone zamieszkać w mniejszym i skromniejszym domku, jednak to nie sprawia, by ich relacje w jakimś stopniu się pogorszył. 

Każdy kto odwiedza tę rodzinę, czuje jak ściany mieszkanka przepełnione są miłością, zrozumieniem i ciepłem rodzinnego ogniska. Kobiety czują się tam bezpieczne. 

Na początku zastanawiałam się, czy tytuł tej książki będzie odzwierciedlać w jakiś sposób treść tej pozycji i okazuje się, że jak najbardziej. Pomimo, że pani Dashwood ma trzy córki, to dwie z nich będą grały w tej pozycji główne skrzypce. Chodzi tu dokładnie o Eleonorę - tę rozważną oraz Mariannę - tę romantyczną.

Mam wrażenie, że głównym wątkiem fabularnym była tutaj miłość. Miłość odwzajemniona i miłość odrzucona. Miłość matki do córki, córki do matki, miłość przemyślana i pochopna... Jane Austen w swojej książce "Rozważna i romantyczna" przedstawiła nam kobiety, które charakterem są niczym ogień i woda. Kiedy jedna zastanawia się co robić, druga działa. Kiedy jedna zakochuje się od pierwszego wejrzenia, druga zastanawia się czy ta miłość ma w ogóle jakiekolwiek szanse na przetrwanie.

"Z zakochanymi rzecz ma się inaczej. Oni nie mogą wyczerpać żadnego tematu, oni się nie mogą dogadać, zanim nie powtórzą wszystkiego przynajmniej dwadzieścia razy."

Piękne w tej książce jest to, że pomimo różnic między siostrami, obie darzą się ogromną miłością i zrozumieniem. Wspierają się i starają się żyć tak, by nie krzywdzić tej drugiej. Akcja osadzona jest na początku XIX  wieku i również tradycje, zwyczaje oraz panująca wtedy moda są jak najbardziej obecne w przedstawianej przez Jane Austen książce - "Rozważna i romantyczna". 

Tam kobieta nie ugania się za mężczyzną, a daje mu wolną rękę. Pozwala odejść, wrócić, wybacza po dworsku, nie zapominając przy tym o krzywdach. Uważam, że pozycja ta jest ciekawa, ma w sobie to coś i tylko czasem bohaterowie zachowują się, jakby sami nie wiedzieli czego pragną. Było sporo momentów, kiedy to w przeważającej mierze serce zamiast rozum kierowało poczynaniami wykreowanych przez autorkę postaci.

Czy polecam tę książkę? To wszystko zależy od tego jakie książki lubicie. Nie mogę napisać, żeby była zła, ale jakoś niesamowicie też się przy niej nie bawiłam. To pozycja z tych o miłości, która nie wie gdzie ma się ulokować, ale też nie żali się nikomu jak jej źle. "Rozważna i romantyczna" przeniesie Was do świata, w którym nie dane było nam się urodzić, dlatego dzięki tej pozycji z pewnością zagłębicie się w tamtejsze zwyczaje i tradycję.

Czy jesteście na to gotowi? Dajcie znać! Ja uważam, że pozycja ta nie była taka zła i z pewnością Eleonora w jakiś sposób skradła moje serce swoim postępowaniem i wytrwałością, ale nie jestem pewna czy byłabym czytelniczką, która wraca do tej książki co roku.

OKŁADKA

Okładka tej książki jest dosyć nietypowa, jeśli weźmiemy pod uwagę to z jakiego materiału jest wykonana. Pisząc materiał wręcz dosłownie się do niego odnoszę, ponieważ  okładka książki "Rozważna i romantyczna", którą napisała Jane Austen jest tak jakby "materiałowa".

Na ilustracji widnieje tytuł oraz imię i nazwisko autorki otoczone przez jasne kwiaty, których krawędzie są czerwone, tak samo jak liście. Tło tej pozycji jest granatowe i tak na prawdę to tyle, ile można powiedzieć o wizualnej stronie tej książki.

Okładka jest twarda, mamy również wstążeczkę, którą możemy zaznaczać, w którym miejscu skończyliśmy czytanie tej pozycji. Jak dla mnie jest w porządku, ale nie powala.

MOJA OCENA

Fabuła: 3,5/5

Bohaterowie: 3,5/5

Język: 3,5/5 

Zakończenie: 3,5/5

Wrażenia wizualne: 4/5

*Ocena ogólna: Nie polecam nie odradzam

*ocena ogólna jest oceną SUBIEKTYWNĄ a nie średnią arytmetyczną

You Might Also Like

2 Comments

  1. Z klasyką trzeba trafić i w historię, i w czas czytania. Mnie zachwyciły "Wichrowe wzgórza" i "Duma i uprzedzenie". Takich książek czytam mało, raz na 2-3 lata i najczęściej mi się podobają. Tę pierwszą książkę polecam za niesamowity motyw przeznaczenia i przypadku, a druga w moich oczach jest dość nietypową książką o miłości.
    Samą "Rozważną i romantyczną" planuję przeczytać, ale kiedy, to już nie mam pojęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam jeszcze tych pozycji, które wymieniłaś, ale również nie twierdzę, że po nie nigdy nie sięgnę. Jak się nadarzy okazja to czemu nie :) "Rozważna i romantyczna" jest chyba pierwszą książką z gatunku klasyki, która nie urzekła mnie aż tak bardzo. Zapewne masz rację, że po prostu trzeba się wstrzelić w historię i czas ^^

      Usuń

Jest mi niezmiernie miło, że poświęciłeś swój czas i przeczytałeś mój wpis. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każdą radę i krytykę. Mam nadzieję, że jeszcze do mnie zawitasz czytelniku!