Gabriela Jatkowska - Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym

Gabriela Jatkowska - Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym
 

INFORMACJE OGÓLNE

Autor: Gabriela Jatkowska

Tytuł: Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym

Liczba stron: 333

Wydawnictwo: WAB 

Kategoria: Reportaż

Tłumaczenie:

ISBN: 978-83-280-8507-7

OPIS

Sam tytuł książki powinien dać Wam już jasną odpowiedź o czym jest ta pozycja. "Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym", którego napisała Gabriela Jatkowska to reportaż o świadkach koronnych, o ich życiu, drodze do zdobycia statusu korony i wszystkim tym, co być może jest Wam nieznane, lub rozumiane w nieco inny sposób.

Ktoś, kto interesuje się tematem gangsterów znajdzie tu nie tylko informacje na temat Masy, ale także innych osób z przestępczego świata. Kogo dzięki autorce poznacie lepiej?

MOJE WRAŻENIA

Od kiedy słucham podcastów kryminalnych, świat gangsterów jest mi nieco bliższy, a co za tym idzie, ciekawi mnie. "Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym", którego napisała Gabriela Jatkowska, to książka, w której można znaleźć masę informacji o tym, jak wygląda życie świadka koronnego, a także małego świadka koronnego.

Autorka postarała się o to, aby w jej książce można było poznać ten świat z wielu perspektyw. Nie tylko okiem przestępcy, ale także osób ich pilnujących, czy ścigających. Mamy tutaj rozmowy z policjantami, adwokatami, prokuratorami jak i samymi gangsterami, co pozwala zajrzeć w ten świat od strony kuchni.

"Z Arturem P. udało mi się porozmawiać dzięki uprzejmości kilku osób. Towarzyszyli nam policjanci, jeden z ich na bieżąco uzupełniał i wyjaśniał wątki w historii Żyda. Widać było, że się dobrze znają."

Przyznaję, że sama kiedyś uważałam iż osoby przesiadujące w więzieniu, niejednokrotnie prowadzą o wiele bardziej luksusowe życie od tych, którzy na życie zarabiają legalną, uczciwą pracą. Miałam wyobrażenie ludzi rozwalonych na łóżkach, grających na PS5 i studiujących na kierunkach jakie tylko im się wymarzą, totalnie za darmo. Wyobrażałam sobie więzienie, jako miejsce trudne jedynie na początku, które z biegiem lat staje się dla więźnia niczym hotel pięciogwiazdkowy.

Książka "Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym", którą napisała Gabriela Jatkowska, bardzo zweryfikowała moje myślenie na ten temat. Z tej pozycji można się dowiedzieć, jak przebiega proces starania się o status świadka koronnego. Jakie trzeba spełniać warunki by się nim stać i co od razu dyskwalifikuje daną osobę. Jak wygląda etap przesłuchiwania takiego przestępcy, co mu wolno, a czego nie. Jak jest chroniony przez organy ścigania i kto tak na prawdę o nim wie.

Książkę czytało mi się bardzo dobrze. Była interesująca i wciągająca, a styl jakim została napisana, był przyjemny w odbiorze i prosty przez co pozycję niemalże wciągnęłam nosem. Być może informacje zawarte w "Skruszony gangster czyli jak się zostaje świadkiem koronnym", którego napisała Gabriela Jatkowska nie będą dla Was czymś zaskakującym i odkrywczym. 

"Rozumiem, że można między bajki włożyć opowieści Masy o jego pierwszym zamknięciu, o tym, jakie stworzył w więzieniu królestwo, jak mu się w pas kłaniali?"

Wydaje mi się, że ta książka jest skierowana do osób takich jak ja, które coś wiedzą, ale jeszcze nie za bardzo są zagłębione w ten temat. To interesująca pozycja, z której można wynieść wiele ciekawych informacji na temat instytucji świadka koronnego. 

Widać, że autorka dokonała szczegółowego researchu i postarała się, by jej książka była rzetelnym źródłem wiedzy na temat przestępców "aspirujących" bądź będących świadkami koronnymi.

Momentami czułam się jakbym czytała sobie scenariusz do podcastu pana Michała Larka, który często w swoich odcinkach przeprowadzał wywiady z poznańskimi stróżami prawa. Nie ukrywam, że trochę mi ich tu brakowało, ale zdaję sobie sprawę, że autorka skupiła się na całkiem innym rodzaju przestępczości.

W każdym razie jeśli jesteście zainteresowani tego typu sprawami, to ten reportaż będzie zdecydowanie dla Was. Tak jak wspomniałam, być może nie będzie tu niczego odkrywczego, ale na prawdę dobrze się ją czyta, nawet jeśli ma to być powtórka o informacjach, które doskonale znacie.

 OKŁADKA

Niebieski. Dużo niebieskiego. I pomimo mojej nieskrywanej miłości do tego koloru, okładka jest... taka sobie. Tło jest granatowe, wręcz wpadające w czerń, zaś na tym tle tyłem do osoby robiącej zdjęcie, stoi postać ubrana w niebieską bluzę z kapturem.

Kaptur ma założony na głowę, więc tak na prawdę nie wiemy, czy jest to mężczyzna, czy kobieta.

Tytuł umieszczony jest pośrodku ilustracji, w kolorze żółtym i białym, natomiast imię i nazwisko autorki widnieje w prawym górnym rogu ilustracji.

Grafika jest tajemnicza, nieco mroczna,, ale w moim odczuciu zbyt ciemna i zlewająca się. Być może gdyby tło było jaśniejsze, wyglądałoby to lepiej, dlatego jak dla mnie, szału nie ma dupy nie rwie.

MOJA OCENA

Fabuła: -

Bohaterowie: -

Język: 5/5

Zakończenie: 3/5

Wrażenia wizualne: 2,5/5

*Ocena ogólna: Warto przeczytać

Książka została przeczytana dzięki współpracy z wydawnictwem WAB.

*ocena ogólna jest oceną SUBIEKTYWNĄ a nie średnią arytmetyczną

You Might Also Like

2 Comments

  1. Przeczytać to raczej nie przeczytam, ale jestem świeżo po obejrzeniu "Skazanej". Miałam obejrzeć na próbę jeden odcinek, a tak się wkręciłam, że skończyłam serial w 3 dni. Polecam bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba muszę sobie założyć "Kajecik rzeczy/filmów/gier/książek do ogarnięcia" :D

      Usuń

Jest mi niezmiernie miło, że poświęciłeś swój czas i przeczytałeś mój wpis. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każdą radę i krytykę. Mam nadzieję, że jeszcze do mnie zawitasz czytelniku!