Sara Shepard - Pretty Little Liars. Kłamczuchy


INFORMACJE OGÓLNE

Autor: Sara Shepard

Tytuł: Pretty Little Liars. Kłamczuchy

Liczba stron: 288

Wydawnictwo: Otwarte

Kategoria: Lit. młodzieżowa

Tłumaczenie: Mateusz Borowski

ISBN: 978-83-7515-168-8

OPIS

O tej serii zrobiło się dosyć głośno dzięki serialowi jaki powstał na jej podstawie. Alison, szkolna gwiazda, znika w niewyjaśnionych okolicznościach. Nikt nie wie, co się z nią stało. Rok później, jej cztery przyjaciółki, które pogodziły się już ze stratą dziewczyny, zaczynają otrzymywać dziwne SMS, których treść mrozi ich krew w żyłach.

Ktoś zna ich największe, życiowe sekrety, o których wiedziała tylko i wyłącznie Alison. Jednak to nie możliwe by ich przyjaciółka nagle miała zmartwychwstać. W końcu niedawno ją pożegnały!

To, o czym wiedziała Alison, może zrujnować nie tylko życie jej przyjaciółek, ale całych ich rodzin, a do tego dziewczyny nie mają zamiaru dopuścić. Jak dużo są w stanie poświęcić, by ich mroczne sekrety nie wyszły na światło dzienne? 

Zdaje się, że tajemniczy A, kimkolwiek jest, nie ma zamiaru dawać dziewczynom taryfy ulgowej.

MOJE WRAŻENIA

Gdyby nie koleżanka w ogóle nie dowiedziałabym się, że owa książka istnieje. Gdyby nie kanał AXN Spin nie obejrzałabym ani jednego odcinka i pewnie nie oszalałabym na punkcie czwórki dziewczyn zmagających się ze swoimi tajemnicami. 

Właśnie od filmu zaczęłam. Do obejrzenia namówiła mnie koleżanka, a z racji, że jestem jak to się mówi "ciekawe jajo", poszperałam w Internecie i tak dowiedziałam się, że film jest na podstawie książki. 

Nie było na co czekać tylko biec do biblioteki i dowiedzieć się czy książka znajduje się na półce. Była! Nie żałuję ani jednej linijki przeczytanej z tej książki i ani sekundy poświęconej na przeczytanie tej lektury. Oczami wyobraźni widziałam twarze dziewczyn z filmu, czasem nawet całe sceny. Od czasów Harrego Pottera i Gobelina jeszcze żadna książka tak mnie nie zaciekawiła, ale do rzeczy!

"Pretty Little Liars. Kłamczuchy", którą napisała Sara Shepard, opowiada o piątce dziewczyn. Jedna z nich ginie w niewyjaśnionych okolicznościach, biorąc do grobu tajemnice pozostałej czwórki dziewczyn. 

Mogło by się wydawać, że to trochę pokręcone gdyż opisane jako "przyjaciółki" tak na prawdę nic o sobie nie wiedzą, a jedynym ich łącznikiem była nie żyjąca Alison. Po roku od śmierci dziewczyny, pozostałe dostają SMS'y oraz e-maile od tajemniczego "A". Żadna z nich nie wie kto to jest, jednak z treści wiadomości wynika iż jest to właśnie nieżyjąca Alison. 

"Wciąż tu jestem, suki. I wiem o wszystkim. A."


W wiadomościach są zawarte tajemnice dziewczyn o których nikt oprócz niej nie wie. Książka jest przesycona tajemniczością. Czytelnik czytając ją zastanawia się kim jest "A" i czym więcej czyta tym bardziej poznaje dziewczyny. Prócz ich problemów ukazane jest również ich życie codzienne lub (jak kto woli) niecodzienne. 

Aria to uczennica swojego chłopaka przez co ma spore kłopoty, Emily zakochana w dziewczynie Mayi, zmaga się z nierozumiejącymi ją rodzicami, Hanna nie potrafiąca powstrzymać się od pochłaniania wszystkiego, co dobre a jednocześnie tuczące oraz Spencer - dziewczyna, która wiecznie stoi w cieniu starszej siostry Melissy i jest aż nazbyt perfekcyjna. 

Lektura w sam raz na deszczowe wieczory jak i po prostu... nudę! Bardzo, bardzo, bardzo, ale to bardzo polecam tę książkę jak i pozostałe trzynaście (czy aby na pewno to trzynaście?) części!!!

OKŁADKA

O ile treść mnie powaliła to okładka już tak bardzo mnie nie zachwyca. Muszę jednak podkreślić, że wydawnictwo twardo trzyma się jednego stylu, a co za tym idzie, seria ta w całości będzie wyglądać przepięknie i estetycznie na półkach niejednego książkoholika!
Na ilustracji widzimy czerwony but na obcasie. Jest on delikatnie przybrudzony. Jego szpilka wręcz ryje w trawie.
Poniżej widnieje tytuł książki, przedstawiony tą samą czcionką, jaka ukazuje się nam podczas oglądania serialu w telewizji.
Białe tło nigdy się nie zmienia. Za każdym razem jest obecne, natomiast to co widzimy na pierwszym planie zmienia się z tomu na tom. Tym razem jest to but na obcasie. Co będzie później? Przekonajcie się!

MOJA OCENA

Fabuła: 5/5

Język: 5/5

Bohaterowie: 5/5

Zakończenie: 5/5

Wrażenia wizualne: 3/5

*Ocena ogólna: Koniecznie musisz przeczytać

*ocena ogólna jest oceną SUBIEKTYWNĄ a nie średnią arytmetyczną

You Might Also Like

12 Comments

  1. Z serią miałam jedynie styczność podczas oglądania kilku odcinków serialu. Nie wiem czy po małej porażce serialowej wersji, chwycę kiedyś za książkę :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem na 5 części więc mnie namawiać nie musisz. Serial na bieżąco oglądam, chociaż ostatnio wolę spin off Ravenswood.

    Hej kochana, mała uwaga odnośnie pisania, żebyś na przyszłość wiedziała - piszemy tĘ książkĘ, tĄ rękĄ itd. w przypadku: tę kolorową książkę znowu końcówka ma być dopasowana do słowa, które określa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O dziękuję... dobrze mieć kogoś kto wyłapie niby takie małe błędy, ale jak znaczące :) już poprawiam póki dostrzegam te błędziory :)
      Ja oglądam jedynie PLL, nie zagłębiam się w inne, bo bym do rana nie wyszła od kompa :)

      Usuń
  3. A ja się zatrzymałam na serialu, do ksiązki nie dotarłam. Słyszałam że w tym przypadku serial wypadł dużo lepiej i książki sobie darowałam, może źle?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pod wieloma względami się z Tobą zgadzam :) myślę, jednak, że książka nie jest katorżnicza i można ją przeczytać jeśli nie ma się nic lepszego do roboty :)

      Usuń
  4. Słyszałam o tej serii wiele dobrego, lecz mimo to nie skuszę się na nią, gdyż ma za dużo jak dla mnie tomów, a ja obecnie nie mam czasu na rozpoczynanie wielotomowego cyku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem tych tomów jest 13. Te które ja miałam okazje przeczytać miały powyżej 300 stron, także doskonale Cię rozumiem :)

      Usuń
  5. Moja ukochana seria, która z każdym tomem wciąga coraz bardziej i nieodmiennie trzyma poziom, a najlepsze jest to, że fabuła książek i serialu jest tak różna, że można czytać i oglądać jednocześnie bez spoilerów ;)
    A tomów to chyba ma być więcej niż 13 ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie oglądałam serialu, a przy książkach zatrzymałam się chyba na 5 (z przymusu) kiedy moim zdaniem zaczęła się rozkręcać. Muszę chyba uzupełnić swoją kolekcję o początkowe tomy i kupować kolejne, wcześniej pożyczałam od znajomej z którą teraz nie mam kontaktu i przerwałam czytanie, długo już sobie obiecuję, że zacznę czytać dalej ale jakoś nie mogę się zmobilizować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tą część akurat posiadam z wymiany na lubimyczytac, jednakże zanim zacznę ją kolekcjonować chcę uzupełnić Pottera i Gobelin Henrego H. Neffa

      Usuń
  7. Serial jest fenomenalny ;) Za mną dopiero pierwsza część wersji papierowej i wciąż próbuję kolejne dostać w swoje ręce ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. ta seria bardzo mnie wciągnęła. Wersja papierowa bardziej przypadła mi do gustu niż serial :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi niezmiernie miło, że poświęciłeś swój czas i przeczytałeś mój wpis. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każdą radę i krytykę. Mam nadzieję, że jeszcze do mnie zawitasz czytelniku!