J.R.R. Tolkien - Hobbit czyli tam i z powrotem





INFORMACJE OGÓLNE

Autor: J.R.R. Tolkien

Tytuł: Hobbit czyli tam i z powrotem

Liczba stron:
345

Wydawnictwo: Amber

Kategoria: Fantastyka

Tłumaczenie:
Paulina Braiter

ISBN: 978-83-241-3984-2

OPIS 

"Hobbit tam i z powrotem" jak sam tytuł wskazuje opowiada o hobbicie wyruszającym w podróż z trzynastoma krasnoludami i czarodziejem Gandalfem w celu zgładzenia smoka Smauga zamieszkującego niegdysiejsze tereny mieszkalne krasnoludów. Na swojej drodze kampania spotyka niezliczone trudności jak i przyjemne chwile spędzone chociażby w krainie elfów - Rivendell. Czy jesteś gotów wyruszyć w podróż wraz z hobbitem, krasnoludami oraz czarodziejem?

MOJE WRAŻENIA

Dzieło J.R.R. Tolkiena pt. "Hobbit czyli tam i z powrotem" jest prequelem do trylogii Władcy Pierścieni.
Pełna zwrotów akcji, czasem poruszająca opowieść podbiła moje serce nie tylko samą fabułą i zawartymi w tej książce mądrościami.

O książce nie tyle co się dowiedziałam, co zostałam nią zaciekawiona przez znajomego, który bardzo polecał twórczość Tolkiena. Będąc małym dzieckiem czytałam Hobbita jednak wydawał mi się zbyt trudnym dziełem do zrozumienia i dopiero w wieku przeszło dwudziestu lat po raz kolejny sięgnęłam po ten tytuł czego w ogóle nie żałuję. Tolkien jak nikt inny potrafi w sposób bardzo szczegółowy opisać nie tylko postacie występujące w danym opowiadaniu, ale również tworzy opisy wspaniałych krajobrazów natury dzięki, którym człowiek przez chwilę zapomina gdzie się znajduje i przenosi się w wyimaginowany świat pełen fantastycznych stworzeń i roślin. Opisy te zawierały dosyć spory kawałek książki i uważam, że gdyby nie one, "Hobbit czyli tam i z powrotem", którą napisał J.R.R. Tolkien, zmieściłby się na około 50-ciu stronach, a może i mniej.


"Nie wiedział, że hobbit podczas pierwszego wywiadu miał sposobność rzucić okiem na osobliwy pancerz chroniący smoka od spodu i że dla sobie wiadomych powodów bardzo chciał obejrzeć go dokładniej. Smaug przewrócił się na bok. - Popatrz! - rzekł. - Co o tym sądzisz?

- Olśniewające! Cudowne! Doskonałe! Niezrównane! Zachwycające! - wykrzykiwał Bilbo, ale w duchu myślał: "Stary durniu! Masz przecież w zagłębieniu pod lewą piersią spory płat nagi jak ślimak, co wylazł z muszli!".


Historia na początku wydaje się nieco pogmatwana. Żyje sobie hobbit przychodzi do niego czarodziej zwany Gandalfem i proponuje mu przygodę życia. Hobbit odmawia jednak mimo to wieczorem w jego chatce zjawia się trzynaścioro krasnoludów, którzy rzekomo zostali zaproszeni pod ten adres na kolację. Za całym tym zamieszaniem stoi oczywiście nie kto inny jak Gandalf. Tajemniczy do samego końca i tak na prawdę bez uprzedniego przeczytania książki pt. "Silmarillion" nikt do końca nie zrozumie kto jest kim i dlaczego.


Osobiście mogę serdecznie polecić tę książkę każdemu lubującemu się w bitwach i opowieściach typowo fantastycznych. Nie brak tu elfów, orków, krasnoludów, hobbitów, czarodziejów i innych fantastycznych postaci, chociażby jednej z ważniejszych później - Golluma, któremu Hobbit zwany Bilbo Bagginsem wykradnie pierścień, który jest najistotniejszym elementem w trylogii Władcy Pierścieni. Również dzięki tej małej, a jakże niebezpiecznej błyskotce Bilbowi udaje się nie jeden raz uratować krasnoludów z opresji.

"-A co, nie mówiłem?- zaśmiał się Gandalf.- Pan Baggins potrafi więcej, niż nam się wydaje."

Nie nastawiałam się na jakieś wielkie "łał" po przeczytaniu tej książki, jednak bez wyrzutów sumienia mogę stwierdzić, że Tolkien pisząc ją, zrobił kawał dobrej, sumiennej roboty. Nie każdy ma takie zamiłowanie do pisania, by wszystko w najdrobniejszych szczegółach opisać i przelać na papier - on tak uczynił. Stworzył coś oryginalnego, niepowtarzalnego, do czego człowiek chce wracać.


"Hobbit tam i z powrotem", którego napisał J.R.R. Tolkien, szalenie działa na wyobraźnię. Jest w tej książce tyle opisów przyrody, ze nie sposób czegoś sobie nie wyobrazić.


Do dziś zadaję sobie pytanie jak do tego doszło, że szybciej nie wzięłam jej do ręki. Teraz zadaję sobie pytanie - kiedy wrócę do niej kolejny raz, ponieważ na prawdę urzekła mnie historia prostego hobbita z Shire, który wyruszył w podróż - tam... i z powrotem.

OKŁADKA

Moje wydanie nie jest zbytnio zachęcające.Mało barwne, pokazujące otwarte wejście do chatki Hobbita, w którego progu przewróciło się kilku krasnoludów o niezbyt przyjaznych twarzach.
Kolory są wyblakłe, przez co całość zlewa się ze sobą nie przyciągając czytelnika ani na chwilę.
Na środku okładki widnieje tytuł oraz imię i nazwisko autora umieszczone w elipsie, co również nie wygląda zachęcająco.
Jeśli nie z powodu okładki, to z uwagi na treść serdecznie zachęcam Was do sięgnięcia po tę książkę!

MOJA OCENA

Fabuła: 5/5

Język: 3,5/5

Bohaterowie: 4/5

Zakończenie: 4/5

*Ocena ogólna: Warto przeczytać

*ocena ogólna jest oceną SUBIEKTYWNĄ, a nie średnią arytmetyczną!

You Might Also Like

2 Comments

  1. osobiście czytałam to jako lekturę, ale książką świetna :)

    obserwujemy? zacznij, odwdzięczę się :) Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komu się podoba to co pisze to bez takich typu komentarzy mnie zaobserwuje, a jeśli mi się spodoba tematyka danej osoby to robię to samo. Czemu Ty nie zaczniesz?
      Spotkałam się już wiele razy z takiego typu wpisami i na prawdę straciłam jedynie czas. Jeśli podoba Ci się to co jest tu zamieszczane to śmiało. Dostrzegam każdą osobę i wchodzę na jej profil, by spojrzeć o czym pisze, ale nie daje to pewności, że ją zaobserwuję również...

      Usuń

Jest mi niezmiernie miło, że poświęciłeś swój czas i przeczytałeś mój wpis. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każdą radę i krytykę. Mam nadzieję, że jeszcze do mnie zawitasz czytelniku!