Caroline Kepnes - Ty

 

Caroline Kepnes - Ty


INFORMACJE OGÓLNE


Autor: Caroline Kepnes

Tytuł: Ty

Liczba stron: 412

Wydawnictwo: WAB

Kategoria: Kryminał

Tłumaczenie: Jacek Żuławnik

ISBN: 978-83-280-6902-2

OPIS


Każdy z nas chciałby być dla kogoś ważny, a zwłaszcza ktoś komu zależy na rozgłosie i sławie.

Guinevere Beck nie wie, że kiedy przekroczy próg jednej z księgarni na East Village, jej życie diametralnie się zmieni. To właśnie tam zauważy ją Joe Goldberg. Mężczyzna, który jest zauroczony Beck, będzie w stanie zrobić wszystko by kobieta wpadła w jego ramiona. Do czego posunie się Joe? Czy nikt z otoczenia Guinevere nie zauważy, że dzieje się coś złego? Jakim cudem mężczyzna powoli acz efektywnie zacznie przejmować władzę nad życiem kobiety? Przekonajcie się sami, sięgając po książkę autorstwa Caroline Kepnes zatytułowaną "Ty".

MOJE WRAŻENIA


Długo zwlekałam z przeczytaniem tej książki. Ociągałam się na tyle mocno, że praktycznie "Ty" autorstwa Caroline Kepnes miał premierę... rok temu. W końcu jednak udało mi się sięgnąć po tę pozycję i teraz mogę Wam w dużym skrócie opowiedzieć o czym jest ta książka. "Ty" jest określana jako thriller, kryminał i literatura sensacyjna. Ja wybrałam tą drugą ze względu na niektóre wątki w tej książce.

Już od samego początku cała historia była dziwna. Przedstawiana przez Joe'go dzięki czemu mieliśmy wgląd totalnie na wszystko co działo się wokół Beck. Kobieta wchodzi do jednej z księgarni na East Village, gdzie pracuje Joe. Od razu wpada mu w oko i nawet nie zdaje sobie sprawy do czego zdolny jest Goldberg, by kobieta wpadła w jego ramiona. Na początku zaczyna się niewinnie. Joe dowiaduje się gdzie mieszka Beck, więc przychodzi pod jej dom i obserwuje co robi dziewczyna. Uczy się jej codziennej rutyny, patrzy jak porusza się po mieszkaniu, nawet włamuje się do niego podczas nieobecności kobiety!

"Jedną z rzeczy, których nauczyłem się przez niespełna pięćdziesiąt lat na tym świecie, jest to, że jeśli nie zaczniesz od szalonej, szalonej miłości, takiej miłości, o której śpiewa Van Morrison, wtedy nie starczy ci energii na całe życie. "


Niestety jest to tylko wierzchołek góry lodowej. To do czego zdolny będzie ten mężczyzna przeraża na samą myśl, że mogłoby wydarzyć się na prawdę! Facet jest o nią zazdrosny w każdym calu. Nawet spotkania z przyjaciółkami są przez niego dokładnie prześledzone. Skąd Joe wie o każdym ruchu dziewczyny? Oprócz tego, że Guinevere bardzo często wrzuca posty na Twittera, który mogłoby się wydawać, jest nieodłączną częścią jej życia, to na nieszczęście, kobieta gubi telefon. Telefon, który wpada w ręce Goldberga, zaś ten ani myśli oddawać go właścicielce.

Urządzenie to jest niczym kopalnia pełna skarbów. Joe dzięki niemu zdobywa hasła do social mediów dziewczyny, może wejść bez problemu na jej pocztę email czy odczytać smsy, które wysyła Beck i takie, które sama dostaje. Mężczyzna jest zawsze o krok przed swoim obiektem westchnień, zaś Guinevere nie ma o tym zielonego pojęcia.

O ile już to przyprawia o gęsią skórkę, to zachowanie mężczyzny w późniejszych momentach jest przerażające. Joe widzi zagrożenie we wszystkim i wszystkich, a jeśli coś stoi mu na drodze to... tu dopowiedzcie sobie sami!

Książka "Ty" autorstwa Caroline Kepnes jest historią o toksycznej miłości. Miłości chorej, psychicznej, obsesyjnej, która nie ma racji bytu i niemożliwością jest by taki związek zaistniał. Przyznam szczerze, że nie czytałam z zapartym tchem tej historii. Bardziej śledziłam tekst w oczekiwaniu na to, co wydarzy się za chwilę. Jak potoczą się losy Beck, ale również jej przyjaciół lub Joe'go.

"-Nie - odpowiadasz i wzdychasz. - Ale jednak ktoś się włamał, Joe. Peach jest przerażona.
-Ta jasne - mówię, a ty ciągniesz swoje, tyle że wcale nie wygląda to tak dramatycznie, jak brzmi w twoich ustach.
Nie włamałem się i nie przesunąłem jej szezlonga. Użyłem klucza dla służby, który znalazłem podczas imprezy. I niczego nie ukradłem. Jestem jak Święty Mikołaj, przyniosłem bowiem plastikową okładkę do uszkodzonego Bellowa, więc ta jędza powinna mi raczej podziękować."


Uważam, że dobrym wątkiem byłaby historia Peach - przyjaciółki Beck, która wydawać by się mogło, zaczyna podejrzewać kim tak na prawdę jest Goldberg. Niestety tylko "byłaby" ponieważ kiedy myślałam, że w historii wydarzy się przełom, zacznie dziać się coś co sprawi, że Beck przejrzy na oczy, do akcji wkraczał Joe. Ten psychopatyczny człowiek, który za nic miał życie innych ludzi. Wydaje mi się, że autorka chciała wzbudzić dreszcz emocji w czytelniku, gdy za pierwszym razem nie udało się zrobić Goldbergowi tego, co sobie zaplanował. Kiedy jednak w końcu mu się udało, wydarzyło się to tak szybko, jakby pisarka kompletnie nie miała na ten wątek pomysłu i chciała go jak najszybciej zakończyć.

A jak zakończy się historia Beck? Czy zakocha się w Joe'm? Być może dowie się, że facet ma na jej punkcie chorą obsesję? Jak daleko posunie się mężczyzna, by zdobyć serce kobiety? Czy ktokolwiek zareaguje? Jeśli chcecie znać odpowiedzi na te pytania, musicie sięgnąć po tę książkę. Osobiście, pozycja ta nie należała do nudnych, ale wydaje mi się, że to wieczne obserwowanie i kontrolowanie kobiety zaczynało być powoli nużące. Nie działo się nic prócz wiecznych obserwacji, podsłuchów, by co jakiś czas mieć scenę ich romantycznych spotkań...

Brakowało mi tu pewnego rodzaju zwrotów akcji, które nadałyby dynamizmu tej książce. Oczywiście nie mogę napisać, że nic się nie działo, jednak dla mnie opowieść ta trochę się ciągnęła. Była przedstawiona z perspektywy mężczyzny, u którego z czasem widać było, jak zniszczona jest jego psychika. Jak czasem sam decyduje o tym, co jest dobre, a co złe dla Beck. Ogranicza jej życie towarzyskie, zostawiając w nim tylko siebie.

"Ty" autorstwa Caroline Kepnes jest pierwszym tomem, który kończy się... mogłabym napisać dosyć zaskakująco jeśli ma to być dopiero początek większej historii. Co takiego się wydarzyło? Tego będziecie musieli dowiedzieć się sami!

OKŁADKA


Okładka przedstawia głównych bohaterów z wersji filmowej. Czy są inne wydania tej książki w języku polskim, tego nie wiem, natomiast, ja mam przed sobą właśnie tę konkretną oprawę graficzną. Tytuł tej pozycji jest bardzo widoczny. Wygląda jakby był ucięty, co po przeczytaniu można w pewien sposób zinterpretować.

Twarz kobiety jest ukazana jedynie w połowie, zaś za nią widać mężczyznę. Kolorystyka książki "Ty" autorstwa Caroline Kepnes jest ciemna, mroczna. Twarze dwójki ludzi są oświetlone słabym światłem. Osobiście nie jestem zwolenniczką okładek, na których widać bohaterów filmowych. Z pewnością, można by było stworzyć lepszą okładkę, odnoszącą się do treści pozycji, niż wrzucać tu twarze dwójki aktorów.

MOJA OCENA


Fabuła: 3,5/5

Język: 3,5/5

Bohaterowie: 4/5

Zakończenie: 3,5/5

Wrażenia wizualne: 2,5/5

*Ocena ogólna: Nie polecam, nie odradzam

Bardzo serdecznie dziękuję wydawnictwu WAB, za możliwość przeczytania tej książki!


*ocena ogólna jest oceną SUBIEKTYWNĄ a nie średnią arytmetyczną

You Might Also Like

2 Comments

  1. To jest taki serial? Matko, jak bardzo wypadłam z obiegu :/ Ale książkę może przeczytam. Trochę przypomina mi książkę B.A. Paris "Za zamkniętymi drzwiami" - tam Jack też przejął kontrolę nad każdym z aspektów życia Grace. I nie tylko jej... To jedna z książek, które nie są wybitne, a jednak latami siedzą w głowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwierz mi kochana, że gdyby nie ta nalepka i informacja od wydawcy, że jest ekranizacja, to dzieliłabym Twój los niewiedzy równie długo :) Ale nie czytałam dalszych części, a wiem, że są!

      Usuń

Jest mi niezmiernie miło, że poświęciłeś swój czas i przeczytałeś mój wpis. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz, za każdą radę i krytykę. Mam nadzieję, że jeszcze do mnie zawitasz czytelniku!